LATAR
BELAKANG SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN (SKK) SK PULAPAH
Sekolah Kluster Kecemerlangan (SKK) ialah sekolah yang
cemerlang dalam kelompoknya yang dapat melahirkan murid yang holistik dalam
aspek akademik, kokurikulum, sahsiah serta penampilan diri. Sekolah Kluster
Kecemerlangan ini juga mempunyai
kebitaran (niche area) yang menggambarkan watak sekolah.
Sekolah SK PULAPAH telah diiktiraf sebagai Sekolah
Kluster Kecemerlangan pada 29 September 2011. SK PULAPAH merupakan sekolah luar Bandar yang dikategorikan
di tahap cemerlang B kerana GPS UPSR bagi 3 tahun berturut-turut tidak melebihi
2.0. Kecemerlangan di dalam UPSR sekolah ini terpilih sebagai SKK kerana
murid-murid cemerlang dalam aspek akademik, kokurikulum dan sahsiah.
SK PULAPAH memenuhi kriteria sebagai SKK kerana
menepati syarat pemilihan iaitu tidak kurang 80% bagi aspek-aspek berikut:-
I.
Kecemerlangan
murid dalam aspek
a)
Akademik
b)
Kokurikulum
c)
Sahsiah
II.
Pengurusan
sekolah berwawasan dan berkesan.
III.
Pembangunan
sumber terurus dan digunakan secara optimum.
IV.
Pemimpin
sekolah mengamalkan kepimpinan berkualiti.
V.
Pengurusan
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
VI.
Iklim
sekolah kondusif untuk pembangunan modal insan.
VII.
Keberkesanan
pelaksanaan program KPM.
Pada 12 Mei 2011, Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti
(JNJK) telah membuat lawatan ke sekolah ini untuk membuat penilaian dan
verifikasi kepada sekolah. Oleh yang demikian, Sekolah telah diumumkan sebagai
SKK pada 27 September 2011.
PERANAN
SEKOLAH SEBAGAI SKK
I.
Menyediakan
Request For Proposal (RFP)
II.
Menyediakan
Petunjuk Prestasi Utama (KPI)
III.
Membangunkan
Kebitaran Sekolah
IV.
Mewujudkan
Piawaian dan Penanda Aras sebagai Sekolah Model.
V.
Menjadikan
Malaysia Pusat Kecemerlangan Pendidikan.
VI.
Merintis
Perubahan dan Pembaharuan.
STATUS
SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN(SKK)
Sekolah yang telah terpilih sebagai SKK perlu terus
cemerlang dalam semua aspek.
SUMBANGAN
SEKOLAH KLUSTER KECEMERLANGAN KEPADA PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
Dalam memastikan usaha melonjakkan kecemerlangan
institusi pendidikan dicapai, Sekolah Kluster Kecemerlangan juga boleh membantu
meningkatkan sekolah lain menerusi pelbagai kaedah seperti di bawah:
i.
Menjadi
model kepada sekolah berhampiran
ii.
Menjadi
enabler kepada pembangunan pendidikan
sekolah berhampiran
iii.
Berkongsi
kemudahan fizikal dan kepakaran dengan sekolah berhampiran
PENCAPAIAN
SEKOLAH KEBANGSAAN PULAPAH SEBAGAI SKK
Sekolah perlu menunjukkan peningkatan dalam pelbagai
bidang. Peningkatan melalui pencapaian prestasi sama ada dalam bidang akademik,
ko-akademik mahupun ko-kurikulum.
1) Pencapaian
Akademik
UPSR
|
GPS
|
Tahun 2012
Tahun 2011
Tahun 2010
Tahun 2009
|
1.63
1.53
1.25
1.35
|
2) Pencapaian
Ko-kurikulum
Penyertaan dan pencapaian
pasukan bola tampar dari tahun 2009 hingga 2012
Tahun
|
Peringkat
/ Pencapaian
|
|||||
Daerah
|
Pencapaian
|
Negeri
|
Pencapaian
|
Kebangsaan
|
Pencapaian
|
|
2009
|
L
|
Naib johan
|
5
|
Naib Johan
|
1
|
Ketiga
|
P
|
Johan
|
7
|
Ketiga
|
6
|
-
|
|
2010
|
L
|
Johan
|
1
|
Ketiga
|
-
|
-
|
P
|
Johan
|
2
|
Ketiga
|
2
|
Naib Johan
|
|
2011
|
L
|
Johan
|
4
|
Ketiga
|
1
|
-
|
P
|
Ketiga
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2012
|
L
|
Johan
|
6
|
Ketiga
|
-
|
-
|
P
|
Johan
|
6
|
Naib Johan
|
1
|
-
|
JALINAN
DAN JARINGAN
Sekolah Kebangsaan PULAPAH telah mengadakan jalinan
dan jaringan dengan beberapa pihak
setakat ini.
Jalinan
|
Jaringan
|
i. PULAPOL
ii. CIMA
|
Program jaringan bersama Sekolah Kluster sekelompok
dengannya.
i. SK
Dusun di Terengganu
(Bola Tampar)
ii. SK Tengku Mariam di Johor
(Program Antarabangsa)
|
No comments:
Post a Comment